In de campagnes voor de gemeenteraadsverkiezingen kunnen partijen niet zonder video. VVD Meppel schakelde onze hulp in om met een bescheiden budget waardevolle content te maken.

Vraag:
VVD Meppel wil in haar campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen gebruik maken van video’s op social media. De campagne waar de video’s in gebruikt gaan worden heet “VVD tekent voor Meppel”. In de video’s moeten de raadsleden te zien zijn en is er een aantal programmapunten dat besproken moet worden.

Oplossing:
De campagne van de VVD gaat over tekenen, dat hebben we ook als uitgangspunt genomen in het concept voor de video’s. De standpunten van de partij zijn eigenlijk een tekening (of schets) van de toekomst. Elk standpunt hebben we door een partijlid laten uitleggen, gefilmd op de betreffende locatie. Over het beeld wordt vervolgens getekend hoe de VVD dit graag aan wil pakken. Het zijn concrete voorbeelden die mensen herkennen en aanspreken en door te schetsen over de video is het voor de kijker snel duidelijk wat het standpunt inhoudt.

Succes:
De campagne bestond uit een totaal van 15 video’s die in de campagneperiode via Facebook aan de doelgroep getoond zijn. De video’s zijn allemaal tussen de 4000 en 10.000 keer bekeken en werden vaak gedeeld. Uit de opmerkingen onder de video’s blijkt dat het mensen aangesproken heeft. De onderwerpen gaan ze kennelijk aan het hart en de video’s hebben voldoende duidelijk gemaakt wat de partij wil gaan doen!