Technisch personeel is schaars, dat merkt ook HIAB, bouwer van hydraulische kraansystemen.

Vraag:
HIAB doet al veel aan de werving van personeel, maar het gaat niet snel genoeg om aan de behoefte te voldoen. Via video’s op Facebook wil HIAB het bereik en daarmee de slagingskans vergroten. Ze willen niet elke keer dezelfde video gebruiken, het zijn immers zeer verschillende vacatures. Daarnaast moet er heel snel geschakeld kunnen worden, de tijd tussen het openen van de vacature en het plaatsen van de video moet zo kort mogelijk zijn.

Oplossing:
We hebben een video-format ontwikkeld dat bestaat uit uitwisselbare delen, waarmee we alle afdelingen van het bedrijf inhoudelijk belichten en verschillende werkzaamheden kunnen laten zien. In één opnamedag hebben we interviews afgenomen over werken op de verschillende afdelingen en een heleboel beelden verzameld van deze werkzaamheden.

Na de opnames hebben we losse onderdelen gemonteerd en in een door ons ontwikkeld systeem gezet. In dit systeem kunnen we door een aantal keuzes aan te vinken en de vacaturetekst te kopieren een nieuwe variant op de video uit de computer laten rollen. Door deze slimme manier van produceren kunnen we uit één opnamedag 50 verschillende video’s halen!

Succes:
Het systeem dat we gemaakt hebben om de video’s snel te produceren werkt heel eenvoudig. Voor HIAB is het heel eenvoudig een nieuwe video aan te vragen, die vervolgens zeer snel opgeleverd wordt. De video’s zijn hierdoor een mooi middel in het snel vinden van nieuwe medewerkers!